*

Rouwen op werk: 'Niemand vroeg hoe het ging'

ProfielfotoTeunie Stoffele 121 keer bekeken

Mensen die een dierbare verliezen, ervaren vaak problemen op hun werk. Nadat haar man overleed, werd Fia Kuiten op maandag weer verwacht door haar baas. Hoewel het haar structuur gaf, vertelde ze in Spraakmakers dat het geholpen zou hebben als iemand had gevraagd: "Hoe gaat het nou met je?"

Uit onderzoek van CNV uitgevoerd door Maurice de Hond concludeert de vakbond dat er bij werkgevers meer aandacht moet komen voor rouwende werknemers. Er werd ontzettend veel gebeld en gereageerd in de community en op Twitter en Facebook op onze stelling: Rouwverlof moet beter geregeld worden. 

Twee dagen verlof 

Zeven jaar geleden verloor Mylène haar moeder die in het buitenland woonde. Na twee weken was ze weer op kantoor. "Zonder te zeggen waren er acht vakantiedagen opgegaan. Ik had maar recht op twee dagen verlof." 

Ook zij ervoer de structuur die haar werk bood als fijn, maar later kwam de klap: na een jaar zat ze met een burn-out thuis. "Het was beter geweest als ik rouwverlof had gehad en meer ruimte zou hebben gekregen om de klap later op te vangen." 

Rouwverlof 

Chantal Frederiks, consultant in rouwbegeleiding, pleit voor drie tot zes weken rouwverlof nadat een werknemer een dierbare heeft verloren. Maar ook dat er meer aandacht komt voor de lange termijn, want de klap komt pas later. "Mensen gaan weer over tot de orde van de dag, maar na drie maanden zit je nog in het begin van het rouwproces."

Rouwplan 

Het verlies van bijvoorbeeld een partner of een kind is zo'n ingrijpende gebeurtenis dat het goed zou zijn als er een rouwcoach voor de werknemers zou komen. "Het maakt zo veel verschil als iemand snapt wat er is gebeurd."

Arie Boersma verloor haar dochter 3,5 jaar geleden. "Direct nadat het was gebeurd belden beide schooldirecteuren waar ik werkte om te vragen hoe het ging." Deze betrokkenheid ging niet over wanneer ze weer kon komen werken. "Ze belden regelmatig hoe het met me ging en of ik koffie kwam drinken.” 

Voor Boersma was dit contact heel waardevol en maakte het de drempel om weer te beginnen veel makkelijker. "Ze waren echt betrokken vanuit hun hart. Niemand heeft ooit zakelijke vragen gesteld." Door deze betrokkenheid kon ze relatief snel aan het werk. "Hierdoor kon ik goed blijven functioneren."

                               Volg Spraakmakers online

           

 
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.