*

Zo pakken kleine ondernemers de coronacrisis aan

Anouk Redactie 121 keer bekeken {0} reacties

De horeca is al dicht en hoewel winkels nog open zijn, voelen ook zij de gevolgen van de coronacrisis. Bij de pakken neerzitten is er voor deze ondernemers niet bij, zij slaan de handen ineen en zetten online platforms op. Onze communityleden hebben ook ideeën om de ondernemer te steunen.

Waarde lokaal ondernemerschap

Bakker Jos van Eijndhoven en Spraakmakers-communitylid van het eerste uur hoopt dat de crisis, hoe verschrikkelijk ook, toch iets moois kan voortbrengen. "Het groeiend besef van het gemak dat mensen in een vrij kleine woonkern, toch dagelijkse boodschappen kunnen doen." Niet bij de giganten en internetwinkels, maar bij de lokale slager en kruidenier. De huidige situatie kan bijdragen aan dat besef. "Consumenten zijn de winnaar na de crisis."

Lege winkelstraten, online drukte?

Juwelier Stefan de Koning uit Veenendaal ziet eveneens lege winkelstraten. Het deed hem besluiten een website te maken waar lokale ondernemers hun diensten aan kunnen bieden. "Inmiddels hebben we 40 aanmeldingen binnen een aantal uur, morgen gaan we live."

In Assen startte Richard van Lunenborg eenzelfde initiatief – samen voor assen – om horeca en ondernemers een platform te geven. "Het maakt niet uit wat het is, een tegoedbon voor na de crisis, bezorgen, noem maar op."

Community-lid Marian Doddema zette social media al in om tóch inkomsten te genereren nu de winkels dicht zijn. "Zelf heb ik een bedrijfje in homemade hondenkoekjes en snuffelmatten en na een oproep op Facebook hebben mensen bestellingen gedaan."

'Blijf vaste zaken doorbetalen'

Stephanie Osunwokeh, ook uit onze community, stelt voor de lokale ondernemer te blijven steunen door bloemen te bestellen bij de bloemist, theaterkaartjes voor later dit jaar te kopen, of geen geld terug te vragen als je al kaartjes had. "Het gaat vaak om kleine bedragen per persoon, maar voor de onderneming kan dit levensreddend zijn."

Communitylid André le Fèvre doet een vergelijkbare oproep, om de NEE-sticker van de brievenbus te halen. "Ontvang die reclame en lees wat er lokaal wordt aangeboden. Maar er werk en gebruik van."

Creatief ondernemen

De crisis kan ook dwingen tot creatieve oplossingen. Erik Boele heeft een bedrijf dat oesterzwammen kweet op koffieprut dat ze ophalen bij horeca. Nu de horeca dicht is, is er ook geen prut meer om op te kweken.

"Veel mensen zijn thuis, drinken koffie en houden prut over." Boele roept daarom mensen op thuis oesterzwammen te kweken. "Bestel bij kwekers zakjes met broed, roer door je koffieprut en over 6 tot 8 weken heb je zelf oesterzwammen."

                               Volg Spraakmakers online

           

 
Cookie-instellingen