*

Portret van één van onze Spraakmakers: Liesbeth Kesseler

1346 keer bekeken

Liesbeth Kesseler (46) is docente Frans, met een liefde voor alle talen. “We hoeven de Nederlandse taal niet allemaal even mooi en prachtig te beheersen, maar we moeten wel correct zijn in ons taalgebruik.”

De stelling van Stand.nl van vrijdag 10 augustus sprak haar dan ook op een persoonlijk niveau aan. We spraken op NPO Radio 1 over de stelling van community-lid Aristakes Jessayan: ‘We moeten de verloedering van de Nederlandse taal een halt toeroepen’.

Liesbeth is van mening dat de beheersing van een taal cruciaal is voor het deelnemen aan een samenleving. Volgens haar kan taalbeheersing de kloof tussen laag- en hoogopgeleid en dus ook arm en rijk vergroten. “Als ik niet in staat ben een fatsoenlijke sollicitatiebrief te schrijven, een verzekeringspolis te lezen of informatie van MijnOverheid te begrijpen, ben ik als burger van Nederland in het nadeel ten opzichte van hen die dat wel kunnen.”  

Slecht Nederlands
Zelf heeft ze op de basisschool slecht taalonderwijs gehad. “Wij als leerlingen hebben zelf bij de docent aangeklopt. Die was er ook niet gelukkig mee, maar dit was de leerstof die we hadden en daar zaten we aan vast.”  Die schade heeft ze zelf moeten inhalen, eerst op de middelbare school en daarna op de opleiding journalistiek. “Daar wordt elke fout afgestraft en als je op een krantenredactie zit al helemaal. Dat is fijn, dat je niet over je bol geaaid wordt, maar dat als je iets fout doet je collega zegt: ‘Wat flik je mij nou, dit is harstikke fout’. Nou dan leer je het wel.”

Van journalist tot docente
Liesbeth begon haar carrière als journalist, maar moest noodgedwongen een switch maken. “Het lukte mij gewoon niet om genoeg geld te verdienen, maar het zal altijd mijn eerste liefde blijven.” Zelf wist ze niet zeker of het docentschap echt bij haar paste. “Mensen om mij heen vonden het wel bij mij passen, maar ik twijfel nog steeds of ze gelijk hebben. Ik heb toen gekozen om Frans te gaan studeren, want ik hou van vreemde talen en Frans vind ik zo mooi.”

De stap van journalist naar docente ziet ze als een hele logische. “Er is natuurlijk een link tussen doceren en journalistiek, in beide gevallen wil je een verhaal overbrengen. Dus je ziet daar heel veel kruisbestuiving tussen.”


Liesbeth heeft zich opgegeven voor de Spraakmakers community om mee te praten over onderwerpen die raken aan haar kennis- en interessegebied: Frans, onderwijs, GGZ zorg, bijstand, schuldhulpverlening, Israël, Hebreeuws, alleenstaand ouderschap met weinig middelen, Amsterdam, klein behuisd zijn.

Foto gemaakt door Marieke van Willigen van jurkenvanmaria.nl

                               Volg Spraakmakers online

           

 
Cookie-instellingen