John Wubbe werkt in België en woont in Zwitserland, maar voor Spraakmakers reisde hij af naar Den Haag, op bezoek bij Tweede Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma van D66. Wubbe heeft nog een Nederlands paspoort, maar onlangs kreeg hij in Zwitserland het bericht dat hij daar inmiddels zo lang woont dat hij een Zwitsers paspoort moet aanvragen, maar nu ligt Nederland dwars zegt Wubbe, “omdat het niet mag, een tweede paspoort.”
Waarom is het voor Nederlanders in het buitenland nog steeds onmogelijk om een tweede paspoort te krijgen?
Spraakmakers geeft Wubbe op NPO Radio 1 de kans om deze vraag zelf aan Sjoerdsma te stellen en zijn antwoord is dat het absurd is. “De afgelopen jaren gaan we met Nederlanders in het buitenland om als soort van paria’s. Uit het oog, uit het hart.” Volgens Sjoerdsma is dit niet meer van deze tijd om zo krampachtig te doen over een dubbele nationaliteit. “Het is gewoon heel vaak nodig om dit wel te hebben, dus dat moet worden veranderd.”
‘Het zijn onze visitekaartjes’
Sjoerdsma denkt dat er door de toetreding van D66 aan het kabinet wel een ommekeer is gekomen wat betreft de houding van het Nederlandse kabinet ten opzichte van Nederlanders in het buitenland. “Ze moeten niet meer in het verdomhoekje, het zijn onze visitekaartjes.” Sjoerdsma heeft daarom deze week Kamervragen gesteld aan de staatssecretaris, met als kernboodschap: “Schiet eens op!”
Een half miljoen kunstwerken per jaar
Twan de Vos is kunstenaar en zijn hele atelier staat vol met zijn werk. Er wordt zoveel kunst gemaakt redeneert De Vos, dat er in Nederland ieder jaar wel een half miljoen nieuwe werken bijkomen, maar er gaan geen werken af. De markt is volgens hem verzadigd.
Waarom zit er eigenlijk geen houdbaarheidsdatum op kunst?
Met deze vraag gaan De Vos en verslaggever Martijn Grimmius naar Museum de Fundatie in Zwolle. Keuning: "We hebben een kerncollectie van 1500 werken die regelmatig te zien zijn in het museum, de overige 8000 liggen in het depot. Er is vaak een reden waarom sommige kunst in het depot ligt en dat is geen probleem, vindt Ralph Keuning.
Er komen regelmatig werken bij, maar er gaan geen werken af. Dat vindt Keuning ook een goed principe. Een houdbaarheidsdatum voor kunst? Keuning: "Daar zou ik moeilijk mee kunnen leven. Het laten zien van kunst is een dynamisch verhaal. We scannen in de kunstwereld altijd naar nieuwe talenten, of vergeten talenten maar een door een houdbaarheidsdatum zou heel veel goede kunst verloren gaan."