*

Met de trein op vakantie: moeite waard of te moeilijk?

Coen Timmer 08-07-2024 46 reacties

De vakantie staat weer voor de deur of misschien is 'ie voor jou zelfs al begonnen. Het populairste vervoersmiddel om mee op reis te gaan is nog altijd de auto, het vliegtuig is een goede tweede. Maar waarom gaan we zo weinig met de trein?

Voor onze uitzending van maandag 15 juli zijn we op zoek naar jouw treinervaringen. Ga jij deze zomer per spoor naar Oostenrijk of kom je net terug met de nachttrein uit Barcelona? Of was je eigenlijk van plan om met de trein naar Rome te gaan, maar was het zoveel gedoe dat je uiteindelijk toch maar een goedkoop vliegticket hebt geboekt? 

Lekker ontspannend, de complete Railaway-ervaring? Of juist een horrorverhaal van gemiste aansluitingen en overvolle treinen? Al uw ervaringen zijn welkom. Reageer hieronder of stuur een mail naar spraakmakers@kro-ncrv.nl. 

Astrid de Vries

08-07-24 om 14:54

Vreselijk!!! Treinen rijden niet  of ze rijden niet op tijd  of er is iets gebeurd waardoor je de trein uit moet en maar zien hoe je je reis verder voortzet. Ooit met de trein naar Parijs geweest NOOIT MEER! 

Bert Van der van der Linden

08-07-24 om 14:58

Heerlijk de trein.

Vaak gedaan; ook met de autotrein.

Maar helaas is de verbinding in Europa slecht.

Sybrandus Groenendal

08-07-24 om 14:58

Zolang er geen zekerheid is voor naadloze aansluitingen, betrouwbaarheid en veel te duur op dit moment NEEN.

Michiel voss

08-07-24 om 15:09

Het lijkt mij een geweldige mooie en zeer relaxte manier van reizen maar helaas vaak onhandig en erg prijzig!

Marian Diepman

08-07-24 om 15:15

Meerdere malen met de trein naar Oostenrijk geweest en dat ging prima en niet duur. Voor 45 euro rechtstreeks vanuit mijn dorp tot op 6 km van het vakantieadres en daar met een shuttle opgehaald. Wel ca. 3 keer overstappen maar dat is logisch op een reis van bijna 1000 km. Treinen vooral in Duitsland hebben inderdaad regelmatig vertraging, maar daar kun je prima rekening mee houden met het selecteren van je reis en de overstap tijden. Voor een goedkoop ticket moet je wel flexibel zijn in het tijdstip waarop je vertrekt.

Mari Kerkhoff

08-07-24 om 15:16

Ik woon vlak naast een station van de lijn Tiel-Arnhem. Voor de oorlog had je daar een aansluiting richting Veenendaal. De opgeblazen brug is helaas nooit herbouwd.

Richting Tiel zit je gelijk met het probleem dat je daar over moet stappen van een dieseltrein naar een elektrische trein.

Praktisch gezien is alleen reizen richting het oosten om die reden nog interessant. Voor de rest ben je hier aangewezen op de auto.

Mijn favoriete vervoersmiddel is de trein. Je kunt dan ondertussen lekker een boek lezen.

Bij een goede verbinding in noordelijke richting zou die mij vlak naast mijn werk af kunnen leveren. Er staat daar een station vlak naast. Bij een goede westelijke verbinding zou ik ook familiebezoek op eenvoudige wijze kunnen doen. In dat geval zou ik geen auto meer nodig hebben.

Mijn reactie valt misschien wat buiten het onderwerp vakantie. Maar ook voor dagjes uit zou ik graag de trein gebruiken. Je kunt dan lekker ontspannen reizen.

Ben Rozendal

08-07-24 om 15:17

Heerlijk om met de trein te reizen. Internationaal is het wel een queeste... De verschillende nationale spoorweg ondernemingen zijn totaal niet op elkaar afgestemd. Het lijkt het laatste nationale bolwerk wat verdedigd zou moeten worden. Jammer hè?

Men zou een voorbeeld kunnen nemen aan de vliegmaatschappijen! Daar heb je de mogelijkheid om (al dan niet) aansluitende reizen te plannen en boeken. (ik ben overigens geen liefhebber van vliegen)

Anneke van Urk

08-07-24 om 15:19

Ik zou best met de trein naar mijn dochter in Stockholm willen. Vooralsnog is dit een bijna onmogelijke onderneming en bovendien ontzettend duur. Plus de vraag die boven mijn markt blijft hangen is waar rijden treinen op? Is dat allemaal verantwoorde energie? Hoeveel is er de laatste jaren geïnvesteerd aan innovatie bij het trein verkeer? Kortom hoe groen is de trein?

Rens Jansen

08-07-24 om 15:25

Veel te moeilijk. Ofwel je reist licht met weinig bagage dus snel en goedkoop per vliegtuig, ofwel je hebt veel spullen voor bv kamperen en je gaat met de auto. Autotrein onbetaalbaar.

 

Sandra Verbruggen

08-07-24 om 15:34

Ik vind reizen met de trein heerlijk. Al verscheidene keren ben ik met de trein door Europese landen gereist. Het enige nadeel is, dat de rails niet altijd op elkaar aansluiten en meer van dat soort dingen. Ook in andere landen, buiten Europa heb ik met e trein gereist, ook dat altijd fijn. 

Huub Krikhaar

08-07-24 om 15:41

Trein is prima (maar zeker niet goedkoop als je met z'n vieren gaat) en als je vlak bij een station woont en moet zijn, afhankelijk van de tijd. Na 23 uur rijdt er bijvoorbeeld geen trein maar naar het oosten, dus voor een concert in de Arena of Ziggo dome ben je aangewezen op een hotel (hoe toepasselijk bij de stelling van vandaag over massatoerisme) of eigen vervoer.

Mijn zwager woont in de buurt van Grasse (Frankrijk). Gaan we gemiddeld 2 keer per jaar naar toe. Overwogen om met de trein te gaan. Maar dat is geen optie. Auto is zelfs nog sneller, en goedkoper, de kosten enkele reis € 225,-- pp. Dus kiezen we elke keer voor het vliegtuig qua tijd en kosten. 

Voor vakantie met caravan is trein geen optie. We gaan dit jaar voor het eerst hybride naar het Zwarte Woud. Dat dan weer wel. 

Gaby Doxiadis

08-07-24 om 15:44

Ik ga meestal met de trein, zeker voor langere afstanden en naar het buitenland. Over het algemeen is mijn ervaring goed, je moet vroeg boeken dan betaal je ook niet te veel. Helaas moeten in veel landen bv in Duitsland de spoor verbetert en gemoderniseed worden, daarom is de verbinding vaak lastig. Toch hoop ik dat het mogelijk is een goed en snelle treinverbinding voor heel Europa te krijgen in de toekomst. Voor dit doel blijf ik de trein trouw ook is er soms ongemak.

Gwendolyn van der Veen

08-07-24 om 15:45

Het lijkt mij een bijzonder manier van reizen. Al zal dan de interlandelijke verbindingen in order moeten zijn. Als je alleen met een ( kleine ) rugzak reist gaat ook in en uit stappen, overstappen e d met gemak. Heb je meer baggage lijkt het mij not done. Trein reizen moet je beloren, je zal het mooie ervan moeten kunnen inzoen. Ook weet ik niet hoe als je overstapt, wanneer je overstapt hoe de andere wagonnen zijn ingericht, goed of minder goede zitting. Het lijkt mij meer iets voor jonge lui. 

Luuk de Jong

08-07-24 om 15:53

Of het er bij past of niet, toch maar mijn verhaal! ;)

vorig jaar gingen mijn vriendin en ik twee weken naar Corfu en we zouden vliegen vanuit Keulen. Omdat onze ouders en vrienden niet beschikbaar waren om ons daarheen te taxiën besloten we de trein te nemen vanaf Arnhem. We vertrokken overigens om 21:00 's avonds, zodat we genoeg tijd hadden voor onvoorziene gebeurtenissen. Met de trein dus in één keer naar Keulen en daar een ruime aansluiting naar de trein richting het vliegveld. Reis begon goed, mooi op tijd in Arnhem. Relaxt begin van de vakantie dachten we zo. Totdat we in Düsseldorf stonden. Normaliter stopt de trein daar voor een paar minuten, maar nu een uur. Geen enkele informatie vanuit DB, en niemand in paniek bij de passagiers. Goed, wij ook nog niet, want er waren genoeg treinen richting het vliegveld. Ruim een uur stonden we in Düsseldorf voordat we weer verder gingen. Nu toch wel enige stress die opkwam en wij waren inmiddels in contact met NS International om te vragen waarom er zoveel vertraging was zonder enige informatie. Zij wisten het ook niet. We kwamen in de buurt van Keulen en we maakten ons op om de trein te verlaten toen de trein daar dus ineens niet stopte...deze reed gewoon op volle snelheid langs het station. De conductrice die overigens nauwelijks Engels kon, kon niets anders zeggen dan: 'ja dit gebeurt soms'. Nu zaten wij dus wel in stressmodus de max. Weer contact met NS International. Want ja, op deze manier begint de tijd te dringen. Maar zij wisten ook helemaal niets en konden niets voor ons betekenen. Uiteindelijk toch gestopt in Bonn, wij meteen uitstappen en informeren waar en wanneer de eerste trein naar Keulen/airport zou gaan. Dik een halfuur gewacht en nieuwe tickets gekocht. Was maar goed ook, want drie zwartrijdende mannen in onze coupé werden zonder pardon de trein uitgegooid. De stoptrein waar we in zaten nam rustig de tijd om richting het vliegveld te rijden. Uiteindelijk kwamen we een halfuur voor vertrek aan bij het vliegveld. Vliegtuig gehaald, maar man. Dit doen wij dus nóóit meer. Gelukkig wel compensatie gehad van NS International. Geplande tijd: iets van 2,5 uur, uiteindelijke reistijd: ongeveer 5 á 6 uur. 

Simon van de Pol

08-07-24 om 15:57

Toen ik een stuk jonger was gebruikte ik nog regelmatig de internationale trein. Het was altijd behelpen, uitermate vermoeiend en met de regelmatige vertraging of mislopen van aansluitingen. Sinds ik wat ouder ben ga ik met het vliegtuig of auto reis. Maar ik vond het altijd wel iets hebben, het landschap dat geleidelijk verandert, de mensen, geuren, alles. 

Soms wil ik wel eens met de trein gaan om ook mijn zoon dit te laten beleven. En dan kruip ik achter de computer en dan stokt het al vrij snel. Want wat is dat moeizaam, zo niet onmogelijk vergeleken bij het regelen van een vliegticket. En ik schrik mij altijd een hoedje van de prijzen, lengte van reizen en aantal keren moeten overstappen (met alle risico's van dien : zitplaatsreservering foetsie etc ....). Dan ben ik altijd in no time genezen en ben ik blij dat ik bijvoorbeeld voor veel Europese bestemmingen lekker de auto kan pakken. Uiteindelijk niet duur en alle vrijheid, een extra koffer is geen probleem etc. En wat vliegen betreft, ik heb maar 25 vakantiedagen in een jaar, dan ga ik geen hele dagen in de trein doorbrengen, dan wil ik soms ook gewoon snel ergens zijn. Afgelopen oktober zat ik van huis tot hotel in minder dan 8 uurtjes in Riga Letland. 

En wat de tarieven betreft : pak eens de treinplanner van de UK, je schrikt je het apelazerus van de prijzen (en ook de verschillen in prijzen). Ik trein al vanaf mijn 18e door de UK (ga nooit met de auto daar naar toe) maar sinds de commercialisatie op het Britse spoor zijn de prijzen dat echt 'ontspoort'. Advies voor de UK is pak de bus, die kost nagenoeg niks daar.  

Marianne van Lierop

08-07-24 om 16:03

Niet moeilijk maar veel en veel te duur!!!! 

Marianne van Lierop

08-07-24 om 16:04

Niet moeilijk maar veel en veel te duur!!!! 

Karin Singeling

08-07-24 om 16:16

Wintersport al jaren solo met de TUI Alpen Expres. Instappen in Amsterdam op vrijdagavond, uitstappen zaterdagochtend in Saalfelden waar de hoteleigenaar uit mijn eindbestemming 25 minuten rijden mij opwacht. Vaste prijs , behalve in de kindervakanties waar ik gelukkig niet afhankelijk van ben. Nadelen? Jazeker. Verborgen kosten: goed de kleine lettertjes lezen, wil je couchette en lakenpakket en plaats reservering: extra kosten. Pas halfuur vantevoren hoor je op station Amsterdam CS van welk perron de trein vertrekt, vertrektijden in geen enkele app zichtbaar, zelfs NS personeel kan je niet helpen. Bagage: je reist, zeker als je eigen uitrusting mee hebt, met behoorlijk wat bagage. Dus altijd iemand mee naar het station om te helpen. In de coupé is het afwachten of je alles kwijt kunt, een bagagecoupé of -wagon is er niet. Oude wagons met zeer steile trappen, fijn voor je zware bagage 😉. Er is geen WIFI aan boord, wel stopcontacten voor opladen telefoon (als ze werken). Tamelijk onfrisse toiletten. Slapen doe je niet echt comfortabel, maar het is verder buitengewoon relaxed en vanaf moment dat je instapt begint je vakantie. De stemming in de trein is altijd opperbest! Na gebroken nacht kom je al vroeg aan in je accomodatie, maar vaak kun je nog niet op je kamer terecht. Ik heb het geluk in een fijn hotel te zitten waar je je spullen kwijt kunt, je alvast kunt omkleden om wellicht naar boven te gaan voor korte afdaling en koffie in de zon. Als je een appartement hebt geboekt is het maar de vraag of dit mogelijk is. Terugreis is zaterdagavond, dat betekent 's ochtends al uitchecken, je bagage stallen en genieten van laatste skidag. Mijn hotel biedt ook de laatste dag, ook al zit je niet meer op je kamer, nog faciliteiten, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. 

Conclusie: zeker als je alleen reist is de trein prima en betaalbaar (304 euro retour) vervoermiddel naar Oostenrijk! 

In de lente in mei vlieg ik naar Kreta. Dat wordt wat omslachtig en kostbaar met trein en boot.

In de zomer blijf ik thuis in Nederland. Te druk en te duur elders.

Marianne De Blocq

08-07-24 om 16:20

Ik heb een heerlijke reis per trein gemaakt van Amsterdam naar Avignon. Geen overstap. Hoe eerder je boekt hoe minder je betaalt.

een aanrader!

Marianne De Blocq

08-07-24 om 16:32

In Amsterdam ingestapt en uitgestapt in Avignon. Heerlijk relaxet en hoe eerder je boekt hoe minder je betaalt

 

Alja Schokker

08-07-24 om 16:43

Zeker wat moeite waard! Svp investeren in goeie verbindingen in Europa .

Teun de Waal

08-07-24 om 16:48

Met de trein naar Nice geweest (week vakantie daar)

Brussel-Parijs > Parijs-Nice. Prima reis, relaxt. 08.30 vertrek en 16.30 aankomst. Zou het zo weer doen. Er kan echter nog heel veel béter op het Europese spoor. Én: treinen moet goedkoper (en beter) en vluchten duurder!

Antonia Tonny Wildvank

08-07-24 om 17:03

Sinds ik een elktrische auto heb zijn lange afstanden met de auto best ingewikkeld. Naar Spanje ga ik nu met de trein omdat ik het idioot vond om met het vliegtuig te gaan omdàt ik een EV heb. Dat is prima te doen al is het laaste deel een stoptrein. In 11 uur uit en thuis. Duurder dan vliegen, dat wel. Maar naar Venetie vind ik 25 uur in de trein met 3 keer overstappen dan weer niet echt fijn. dan het vliegtuig. O ja, ik reis alleen en slaap dus liever niet in zo'n couchette. 

Groet, (mw) Tonny Wildvank

Els Bertus - van Kempen

08-07-24 om 17:21

Wij zijn vaak met de trein op vakantie geweest (Zuid-) Frankrijk, Florence, Budapest etc. en ook hebben wij een keer een trein/boot/trein/boot-reis gemaakt naar resp. door Scandinavië.

Zelf geregeld en altijd prima bevallen! Soms TEE (1e klas dus) en verder meestal met de nachttrein. Verleden najaar wilden wij nog een keer met de trein naar Florence, maar daar was plotseling de aardverschuiving in Noord Italië dus dat ging niet door. Sindsdien niet meer geprobeerd - misschien nu toch een beetje oud ivm de bagage (ieder een koffer). Dus ja, fijn met de trein - niets op tegen!

Wij hebben ook wel gevlogen, maar ik ben daar niet zo dol op - vind vliegen hoe dan ook erg spannend. Soms kon het echter niet anders, naar Amerika bij voorbeeld.

Marjolein van der Kruijf

08-07-24 om 17:21

Met de trein is helaas erg lastig en duur geworden. Maar als je een beetje verantwoordelijkheids gevoel hebt. Zit er niet veel anders op, .omdat vliegen veel te schadelijk is. Het wordt hoog tijd dat vliegen niet meer zo  bevoordeeld wordt, en dat de trein zijn gerechtvaardigde en oorspronkelijke plaats weer terug krijgt. Op dit gebied zijn we echt een 3e wereldgebied geworden.l

Jan Wijn

08-07-24 om 17:30

Lang geleden ging ik vaak met de trein voor naar mijn werk, ik deed dat liever dan met iemand in de auto mee rijden. Ik ben ook een paar maal met de trein naar het buitenland gegaan voor vakantie; waarvan een heel lange reis met de trans Siberië expres: een prachtig avontuur. Nu ga ik in eigenland regelmatig met de trein reisjes maken en kijk ik met genoegen naar de files op de A2, je verveelt je daarbij nooit wanneer de file verslaafde zich meter voor meter verplaatsen: die automobilisten hebben schijnbaar een zee, pardon een autobaan van tijd die ik liever op gezelliger plaatsen doorbreng dan op het asfalt. Ik heb ook de nodige vliegervaring en vele uren op een vliegveld doorgebracht en bagage die verloren ging. Vliegen vind ik de meest onprettige wijzen van je verplaatsen, maar soms kun je niet anders.

Will de Jong

08-07-24 om 17:31

Vorig jaar mei, vanwege de overstromingen in de Povlakte, met de trein terug, via Milaan. Ging prima, 12 uur trein, overstappen in Frankfurt, eerste klas , maar een tientje duurder dan tweede klas.Met het vliegruig had ons dit €1200 pp gekost...met de trein een fractie van dit bedrag. In juli 2023 van en naar Italië met de trein, via Parijs, Genua, en terug via Turijn en Strassburg. Ik ben rollator afhaankelijk: mensen waren overal zeer vriendelijk en behulpzaam, droegen onze bagage + rollator als er geen lift was. Trein Parijs Marseille had vertraging...maar dat was uiteindelijk geen probleem. Een incident: op het station Genua is een tas met kleren gestolen. Verzekering heeft alles, zonder veel formaliteiten keurig  vergoed. Kortom: positieve ervaringen !

Marianne van Lierop

08-07-24 om 17:34

@Marian Diepman. Dat vind ik knap. Ik heb meer dan 400€ betaald naar Boedapest ..... Dat scheelt toch wel veel hè? 

Alfred Blokhuizen

08-07-24 om 17:42

Hebben we met vakantie ook al haast? Met de trein is hartstikke ontspannen. Je ziet nog eens wat en je ziet niet opgepropt. Je kunt ook lekker kletsen en evenrtueel doorgaan met chatten of mailen.... whatever....

Dat gezeur over overstappen..... je kunt van thuis uit ook niet in 1 keer in je vakantieverblijf stappen, als je het vliegtuig pakt. Voordat je in het vliegtuig zit ben je al in Franrijk met de trein.

Vliegen is eigenlijk een soort religie geworden. Vakantie is pas vakantie als je met het vliegtuig gaat. Maar het is feitelijk kletskoek, want meer da 2/3 van Nederland gaat helemaal niet vliegen...... (cijfers ANWB)

Cees Vermeulen

08-07-24 om 19:21

Ik zou best met de trein willen maar dat is gewoon te duur.  NS maakt reclame voor een enkeltje Parijs voor € 35,-- maar als je een normale courante vertrektijd wilt moet je voor een senior en een volwassene € 244,-- aftikken voor de heenreis en € 246,-- voor de terugreis. ergo voor twee personen € 490,--  exclusief vervoer naar het dichtstbijzijnde station. Onze dieselauto rijdt op een tank van € 70,-- heen en terug en van deur tot deur en we betalen zo'n € 20,-- per dag als we op tijd een parkeerplaats bij Indigo reserveren. Voor vijf dagen is dat € 100,-- en we hoeven nooit te wachten, sjouwen niet met bagage, rijden er in zo'n 4,5 uur naar toe inclusief pauzes voor koffie en lunch. Dat krijgt Wouter Koolmees nooit uitgelegd.

 

Ageeth Potma

08-07-24 om 20:37

Wij gaan al jaren met de trein op vakantie, vaak naar Italië, maar ook naar Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk. Ideaal. de vakantie begint op het moment dat je in de trein stapt. Boekje lezen, een tas met broodjes, koekjes en fruit mee, bij overstappen een beker koffie.

We hebben wel geleerd hoe, want met name in Duitsland heb je veel vertragingen. Een trein die op tijd rijdt, is er een uitzondering. Dus ruime overstaptijden plannen. Dit jaar hebben we onze reis in tweeen gesplitst: eerste dag tot München en volgende dag verder. Dan ben je al in de loop van de middag op de plek van bestemming en kunt je op je reisdag nog iets ondernemen (1e dag München bekijken, 2e dag een middag/avondwandeling). Voor herhaling vatbaar.

Ik moet wel zeggen: mijn man is zeer bedreven in het reizenplannen en eventueel ook om een reisplan aanpassen bij vertraging. En hij vindt dat ook leuk om te doen. Als je dat minder goed kunt / er een hekel aan hebt, is het anders.

 

Liesbeth Loef

08-07-24 om 20:50

Ik zou heel graag met de trein , of auto trein op vakantie gaan maar het is zo ontzettend duur! Dat kunnen we ons niet veroorloven. We vinden Scandinavie en Engeland en Ierland fijne vakantiebestemmingen. Maar ook die zijn prijzig. Gelukkig kan ik me thuis ook prima vermaken.

Lily Godfroy

08-07-24 om 21:32

Er zitten veel nadelen aan het reizen met de trein. We zijn vaker naar Berlijn, München, Hamburg en Denemarken geweest. Er zijn altijd vertragingen, treinen die uitvallen etc. etc. Het is een ramp. Als je met de trein met fiets, richting Spanje, of Italië wilt is het bijna onmogelijk om een ticket te bestellen met internationale aansluiting. Bovendien is het schrikbarend duur. Alternatief is het vliegtuig ( te vervuilend) of de Flixbus (te oncomfortabel). Kortom niet echt goede opties. Daar zou met in het Europese parlement veel meer werk van moeten maken. 

Huub Krikhaar

08-07-24 om 22:25

Probeer het voor de derde keer.

Rein Bijlsma

08-07-24 om 22:34

Vele jaren met Interrail door Europa gereisd. 40 jaar geleden was het een genot en een avontuur van jewelste. 
De laatste paar jaar ook weer gedaan, een paar weken geleden nog. Nu is het een behoorlijke opgave met treinen die niet op elkaar aansluiten, vele vertragingen waardoor je aansluitingen kunt missen en daardoor je hotelbieking pas op het laatste moment kunt doen, en daarnaast is het ook nog eens een zeer kostbare manier van reizen doordat je bijna overal tegen betaling van een hoop geld zitplaatsen moet reserveren als je sneller over grotere afstanden wilt reizen. 
zonder mobieltje is het haast niet te doen. Ook zijn er nog maar weinig nachttreinen over. Voor ons helaas de laatste keer geweest. 

Luuk Meerlo

08-07-24 om 22:34

Toevallig heb ik een 10 daagse railaway vakantie gedaan in Zwitserland in april dit jaar.  Nadat ik een poging deed zelf de reis samen te stellen ( hotels boeken treinen rserveren etc.) hetb ik het overgelaten aan een reisorganisatie. ( Opreis.nl) Die boden een complete reis aan inclusief alle boekingen, interrailkart en reservereningen. Alles was perfect geregeld. geen trein af aansluiting gemist door goede info die we meekregen. De nachttrein ( 2e klas) naar huis was niet zo prettig, maar ach, dat hoorde bij het avontuur.  Ik ga vaker per trein. Leuke bijzondere mensen ontmoet tijdens de ritten. Daat gaat in een vliegtuig niet zo als je strak naast elkaar in zo'n stoel zit.

Huub Krikhaar

08-07-24 om 23:31

Trein geen optie als je een caravan hebt.

Mijn zwager woont vlakbij Grasse, reistijd meer dan 15 uur, kosten enkele reis €225,-- pp. Dan is de keus om met de auto of vliegtuig te gaan toch snel gemaakt?

Frank Baas

09-07-24 om 3:19

Nee in Nederland kunnen ze niet eens op tijd rijden laat staan Duitsland enz

Frank Baas

09-07-24 om 3:21

Nee te moeilijk om op tijd te rijden en de aansluiting missen etc

marja wilkens

09-07-24 om 7:54

heerlijk, binnen europa veel ontspannender dan vliegen als je niet in de buurt van het vliegveld woont. In het buitenland zijn er vaak gereserveerde zitplaatsen en dan dus geen last van overvolle treinen. Als je de route een beetje goed uitzoekt hoef je niet veel over te stappen, prima te doen.

MAAR de europa moet wel VEEL beter gaan samenwerken als treinen die europese vluchten moeten vervangen. Ik ga bv binnenkort naar Polen, blijkt de NS geen tickets voor Poolse treinen te verkopen. 

tijd voor een EU website waar alle EU treinen geregistreerd staan en je een koortje kunt kopen voor elke route, met transparante prijzen, ongeacht uit welk land je komt.

Johann Delhoofen

09-07-24 om 9:02

Nachttrein naar Wenen. Veel lawaai weinig ruimte, samen met vreemden in dezelfde coupee.... NOOIT MEER DOEN!

Maarten Sebastiaan Hol

09-07-24 om 10:20

Ik wil graag met de trein naar Leuven, voor een lang weekend aldaar. En op de heen- of terugweg een tussenstop in Heist op den Berg.

Ellennette Bense

09-07-24 om 10:46

met de trein een keer naar Florence en ook een keer naar Wenen geweest.

Heerlijk ontspannen, écht reizen in een slaapcoupé, zou 't zo weer doen, maar ben nu te oud!

Ellennette Bense

09-07-24 om 10:49

Heerlijk reizen met de trein, zowel in binnen als buitenland. We zijn een keer naar Florence en een keer naar Wenen geweest, het is écht reizen, je hebt veel meer het gevoel hoe ver het is. Lekker in een slaapcoupé. Ik zou het zo weer doen, maar ben nu te oud... ;)

Marc van der Linden

13-07-24 om 11:33

Ik heb veel treinreizen door Europa gemaakt. Als je met de interrail pas reist, is het meestal goedkoper dan met losse treinkaartjes. In 2001 heb ik nog een treinrondreis Duitsland - Denemarken - Zweden - Noorwegen en weer terug via Denemarken en Duitsland. Was heel mooi! Met de trein op de ferry! En vorig jaar met de trein naar Bilbao geweest. Dat was op één dag een lange zit. En dit jaar naar Heidelberg in Duitsland. Had een beetje last van de overstromingen eerder dat weekend in zuid Duitsland: 1 uur vertraging en wat chaos op het spoor. Alleen mijn geboekte boottocht op de Neckar ging vanwege het hoge water niet door :( Belangrijk is dat je de reis moet zien als deel van de vakantie, en niet als een noodzakelijk kwaad om op je vakantieadres te komen.

Marc van der Linden

16-07-24 om 14:51

Testbericht

Cookie-instellingen