*

Wat merk jij van het lerarentekort?

11-10-2022 9 reacties

Het lerarentekort is nijpend en wij zijn benieuwd hoe dit jou raakt!

 

De herfstvakantie staat voor de deur en veel schooldirecteuren zullen daarom even opgelucht ademhalen. Want alleen al in het basisonderwijs zijn er meer dan 9.000 fulltime vacatures. De komende jaren zal dit door vergrijzing alleen nog maar toenemen. Alleen een zak geld is niet voldoende, het vraagt om onorthodoxe maatregelen.

Ik, Marielle Beers, ga daarom op zoek naar creatieve manieren om het lerarentekort aan te pakken. Werk jij in het onderwijs en heb je een onorthodoxe oplossing? Of ben je juist uit het onderwijs gestapt? Wat had je ertoe kunnen verleiden om te blijven? Misschien heb je gewoon een heel goed out of the box idee en wilt je dat met ons delen?

Laat het ons hieronder weten 

Charlotte Goulmy

11-10-22 om 17:04

Als alle kleilagen rond het onderwijs hun hart voor onderwijs terugvinden is het lerarentekort snel opgelost. Dat kinderen nu vaak minder les hebben, terwijl de ongeletterdheid de pan uit rijst, in onacceptabel.

11-10-22 om 17:04

Laat iedereen eerst eens gewoon lesgeven. Stop met vergaderen en bureaucratie. Richt een eigen school op, verhoog het salaris van de leraar met 100% en schop inspectie en minister de straat op. Ga over tot halve lesdagen (voor de middag of zo).  Voor het vo en het mbo kun je het aantal lesjaren met de helft verminderen. Streep overbodige onzin uit het curriculum. Vooral in het mbo weer gewoon vakonderwijs geven in plaats van al die honderden kwalificaties. Herstel de lts en de huishoudschool in ere. Zorg dat leerlingen al kunnen timmeren en metselen voor ze in het mbo komen. 

Maria Berends

11-10-22 om 17:41

Salaris met 100 procent verhogen ,belachelijk .

 

George Verhagen

11-10-22 om 17:54

Als men alle niet-lesgevend personeel op een school eens gaat inzetten om les te geven in plaats van steeds maar begeleiden en andere overbodige zaken, is het probleem zo opgelost. Alle directieleden zouden verplicht moeten worden om minimaal één dag per week les te geven. Het zou erg helpen als de scholen niet steeds worden geconfronteerd met het oplossen van buitenschoolse maatschappelijke problemen.

Francisca Wagenmakers

11-10-22 om 23:20

Het lerarentekort wordt veroorzaakt door meerdere zaken die het vak van docent onaantrekkelijk maken:

In het basisonderwijs gaat veel lesplezier verloren door stapels tijdvretend papierwerk dat weinig toevoegt aan de onderwijskwaliteit. Daarnaast is de lestaak erg zwaar doordat sinds de invoering van het 'passend onderwijs' kinderen met gedrags- en leerproblemen (die eerder naar het speciaal onderwijs gingen) deelnemen aan het reguliere onderwijs waar zij relatief veel aandacht van de docent vragen. In combinatie met de grote klassen wordt het werk zo voor veel met name beginnende docenten haast ondoenlijk. Met name in de armere wijken in de grote steden (en daar is het lerarentekort het grootst) speelt mee dat veel kinderen door spanning in de thuissituatie op school 'moeilijk gedrag vertonen' en ook hierdoor de taaklast van de docent verzwaren. Een laatste factor is het gebrek aan waardering dat we als maatschappij blijkbaar voor docenten hebben, onder andere door: de matige salarissen, hun ondergeschikte positie (besturen, managers en onderwijskundigen bemoeien zich vergaand met de lesvormen van de docent). Ook verliezen docenten in het basisonderwijs respect doordat ze vaak niet de benodigde expertise hebben als gevolg van een zwakke opleiding op de pabo (deels het gevolg van de lage instroomeisen van de pabo). Tegelijk hebben ouders soms irreële verwachtingen van de leerprestaties van hun kroost en krijgt de docent de schuld als de prinsjes en prinsesjes geen havo-of vwo-advies krijgen. Ouders zijn regelmatig intimiderend naar de docent.

Pak deze problemen aan en meer intelligente jongens en meisjes kiezen voor het vak van leerkracht (en verlaten dit niet binnen drie jaar...).

Wouter Vd Vliet

12-10-22 om 6:55

Lesuitval door te weinig personeel ziekte onlangs een docent ontslagen maar een structurele oplossing zou zijn weer de basis vakken lesgeven en stoppen met de politiek correcte gelul en geen bureaucratie scheelt heel veel tijd en geld en zeg pak een beet 50000 per jaar dat is een goed salaris 

Francisca Wagenmakers

14-10-22 om 14:43

Wellicht is dit een (gedeeltelijke) oplossing voor het lerarentekort in het basisonderwijs: maak klassen van veertig leerlingen die geleid worden door een team bestaande uit een bevoegde leerkracht (diploma pabo) en een (mbo-opgeleide) onderwijsassistent. Verdeel de klas in twee helften en laat de bevoegde docent de beide groepen om de beurt lesgeven in theorievakken (taal, rekenen, ...), bijvoorbeeld 's ochtends de ene groep van twintig leerlingen en 's middags de andere groep. In de zelfde tijd begeleidt de onderwijsassistent de andere groep bij praktische zaken en zorgt hij of zij voor het administratieve werk. Misschien zijn er zo voldoende bevoegde docenten voor alle leerlingen. En wellicht biedt dit zinvolle baankansen voor onderwijsassistenten die hierdoor niet noodgedwongen naar de pabo gaan waar ze eigenlijk cognitief te zwak voor zijn.

NB Wiersma is goed bezig! Overheid herneem grip op ons onderwijs! https://www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/2022/06/bon-advies-voor-de-tweede-kamer-overheid-herneem-grip-op-ons-onderwijs/

Francisca Wagenmakers

15-10-22 om 12:31

Wellicht minder bekend is dat ook in het mbo, hbo en wo er op veel plaatsen een lerarentekort is. In het mbo staan er door tekorten (en wetten die dit mogelijk maken...) regelmatig onbevoegde of onjuist getrainde docenten voor groepen studenten. In het hbo is er op veel plaatsen een tekort aan (goed) Nederlands sprekende technische docenten waardoor de lessen noodgedwongen in het (steenkolen-)Engels gegeven worden door niet-Nederlandse docenten die Engelstalig universitair onderwijs hebben gehad. Meestal kiest het veel beter betalende bedrijfsleven namelijk voor afgestudeerden die het Nederlands (naast het Engels) beheersen. Op de universiteiten worden de lessen  in het Engels gegeven onder andere omdat het niet lukt om voldoende Nederlands sprekende universitaire docenten te vinden. Vaak worden de lessen door niet-Nederlandse promovendi gegeven. Lang niet altijd is het een bewuste keus van de universiteiten om promotieplaats aan buitenlanders te geven. Met name Nederlandse afgestudeerden in de techniek halen hun neus op voor een promotieplaats omdat het bedrijfsleven veel beter betaalt. Wel degelijk spant een enkel groot (technisch) bedrijf zich in om medewerkers als trainee een dag in de week als docent in het mbo te laten werken. Zo is er een alternatief wanneer het bedrijf deze mensen niet meer nodig heeft. Het bedrijf blijkt het salaris van deze mensen echter aan te moeten vullen, omdat zij anders niet bereid zijn om les te geven.

Al met al is de conclusie: om goede docenten voor mbo, hbo en wo te krijgen, zullen er betere arbeidsvoorwaarden (waaronder salaris) moeten komen. Ook het bedrijfsleven heeft hierbij belang en dient maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. De kunst is om het bedrijfsleven hieraan mee te laten betalen zonder dat hierdoor de lesinhoud en onderzoeksrichting (in mbo, hbo en wo) gemanipuleerd wordt door het bedrijfsleven. Zo moeten we als samenleving eisen dat het hoger onderwijs (minimaal 60% van elke overheidsbekostigde bacheloropleiding) in goed Nederlands wordt gegeven zodat afgestudeerden het niveau van onze landstaal op  peil houden.

Bettina Ketels

16-10-22 om 21:14

In het VO is de te hoge werkdruk de belangrijkste oorzaak van het lerarentekort. Leraren hebben elke week te weinig tijd om alle werkzaamheden te kunnen verrichten. Het voorbereiden van de lessen, het maken en corrigeren van toetsen, leerlingbegeleiding, oudergesprekken, vergaderingen en administratie moeten in ongeveer een half uurtje voor- en nawerk per les verricht worden. Leraren doen graag hun werk maar dit is een onmogelijke opgave. Er moet altijd vrijwilligerswerk gedaan worden op de avonden, in de weekenden en in de vakanties. Het evenwicht tussen werk en privé is uit balans en daarom zijn er maar weinig leraren die fulltime (kunnen) werken. Voor vertrekkende leraren is dit veelal de reden om het onderwijs te verlaten.

Een ander punt is de toenemende intimidatie. Leraren trekken aan de bel omdat zij graag in het belang van hun leerlingen hun werk willen volhouden maar het komt steeds vaker voor dat zij afgeblaft worden en onder druk gezet worden om toch door te werken. Dat kan blijvende schade aan de gezondheid opleveren en leraren haken af. Zij vallen voor langere tijd uit of zij verlaten het onderwijs.

De oplossing voor het VO: schaf het taakbeleid af en geef leraren weer voldoende tijd om hun werk te kunnen doen. Maak klassen kleiner (maximaal 20 leerlingen) zodat er meer aandacht is voor de leerlingen. Laat leraren geen tijd verspillen aan zinloze administratie maar laat hen hoogwaardige lessen voorbereiden. Als de opslagfactor voor het voor- en nawerk verhoogd wordt en het aantal lessen per week verlaagd wordt (maximaal 20 lessen van 50 minuten in een fulltime aanstelling), wordt het weer veel aantrekkelijker om in het onderwijs te komen werken en er ook te blijven werken. 

 

Cookie-instellingen