*

Is de digitale huisartsenpraktijk de oplossing?

22-06-2022 25 reacties

Zou jij gebruik maken van een digitale huisartsenpraktijk? Voelt het als een goed alternatief voor een fysiek consult? Of ga je toch veel liever zelf langs bij je oude vertrouwde huisarts?

Een foto van een verdacht plekje op je huid opsturen naar je huisarts of ’s avonds videobellen met de doktersassistent. Dit lijkt ver weg, maar dit zou zomaar de huisartsenpraktijk van de toekomst kunnen zijn. Het is al jaren bekend dat de huisartsenzorg onder enorme druk staat. En dus moeten we op zoek naar creatieve oplossingen. 

Denk met ons mee

Nederland vergrijst en wij raadplegen de huisarts vaak voor al onze zorgvragen, terwijl de huisarts juist gebukt gaat onder ziekteverzuim en een extreem hoge werkdruk. Is de digitale huisartsenpraktijk de oplossing?

Stuur een mail naar spraakmakers@kro-ncrv.nl of laat een berichtje achter in de community. Wie weet hoor je je bijdrage terug in de uitzending. 

Jennifer Delano

22-06-22 om 16:01

Hoe snel kunnen we beginnen? Ik zou meteen meedoen. Als ik bel voor wat advies word dat nu nog helemaal niet begrepen...

Gwendolyn van der Veen

22-06-22 om 16:09

 Alleen als aanvulling. Er gaat niets  beter dan een fysiek bezoek. Vaak komt er dan nog andere of aanverwante klachten / manco's aan de orde.

Ik denk dat uiteindelijk de mens maar beter kan verdwijnen, lastig wezens, die mensen......

Er is een film of zelfs meerdere waar een computer uiteindelijk besluit dat het beter is om de mens van de wereld te verwijderen. Met het oog op perfectie en efficientie is de mens alles behalve dat. 

De mens is mens. Een levend wezen.  Laten wij de wereld zo min mogelijk aantasten, maar daar binnen het zo menselijk mogelijk houden. Waar gaat het heen als je geen mensen meer voor mensen kan organiseren? 

We moeten waken dat er straks alleen digitale zorg nou ja zogenaamd zorg geleverd kan worden. Prima voor updates voor computers, maar He', we zijn nog wel mensen.

Gerard Steverink

22-06-22 om 16:15

Mooi allerlei zogenaamde nieuwigheden te presenteren. Echter: Pak de koe eens bij de horens. Schaf de gigantische bureaucratie af die ook de huisartsen teisteren. Dan krijgt de arts meer tijd voor de patient. Ik ben van mening dat het een doodzonde is wanneer je over afschaffen van de bureaucratie praat. Politiek Den Haag en de verzekeraars doen er in het geheel niets aan en verzinnen alleen maar nieuwe regels.

Evelyn Coppens

22-06-22 om 16:17

Lijkt me prima plan, maar je kunt erop wachten dat binnen de kortste keren je niet meer langs MAG komen maar alles digitaal moet aanvoeren. De zorg is immers een markt geworden onder VVD bewind: niet jouw gezondheid is het doel, maar winst maken (dus zo min mogelijk besteden aan jouw gezondheid).

Huub van Baal

22-06-22 om 16:23

Net als met zoveel onderwerpen is ook hier de wereld niet zwart - wit. In sommige gevallen is een fysiek bezoek aan de huisarts echt nodig. In andere  gevallen kan het wanneer je elkaar op afstand kunt zien (Zoom, Teams of anderzins) en in sommige gevallen kan een vraag eenvoudig gesteld of beantwoord worden op basis van uitwisseling van berichten (bv email of een patiëntenportal).

Wat geborgd dient te worden is dat data niet op servers buiten de Europese Economische Unie terecht komt of passeert. Dat betreft niet alleen naam, inlognaam, afspraakmomenten, herhaalrecepten maar je gehele dossier! Immers de overheid (geheime diensten, etc.) in de VS kan toegang tot alle data opeisen. 

Er is een leverancier van een EPD (veel gebruikt door physiotherapeuten) die alle email verkeer via servers in de VS afwerkt. Daardoor zijn al jouw en mijn afspraakgegevens en toegang tot patientenportaal in de VS bekend! Ook de firma Abbott die diabetes zonder vingerprikken 'verkoopt' waarvan al jouw en mijn metingen van bloedsuiker (24u per dag) opslaat op servers in de VS. Kortom hier moet de Nederlandse én Europese wetgeving gevolgd worden!

ANS VAN DER HALL

22-06-22 om 16:32

Voor de jonge mensen is dit een idee. Maar voor de mensen vanaf 70 jaar blijft een gesprek met de huisarts heel belangrijk. Zij kunnen de digitale wereld niet meer aan. 

David W. Zoetmulder

22-06-22 om 16:33

Als een aanvulling op een vervolg van een persoonlijk onderzoek, prima.
Maar; hoe moeten oude hulpbehoevenden dit doen? Of komt dat dan neer op de dames die een afgepast aantal miniten mogen helpen bij het aankleden, wonden verpakken en noem maar op, dames waar er al te kort van zijn.
Wat te denken van de "digibeten" of krijgen die er dan een cursus basis computer omgang bij.
Pracht voorstel vanuit de hoek van die personen die hier mee werken, maar wat met de overige miljoenen?
Nee, als in 1939 geboren burger laat ik het aan mij voorbij gaan.
Het persoonlijke consult dient voorop te staan.

 

Clara Overes

22-06-22 om 16:41

Als ik onze huisarts (in onze nieuwe woonplaats) niet zelf ook had ontmoet dan had mijn man (met Parkinson) nu nog thuis gewoond en was ik zwaar overspannen geworden. Juist omdat ze de persoonlijke situatie na 2 jaar goed kende, wist ze dat onze noodkreet écht een noodkreet was en heeft ze actie ondernomen. 

Alles dat op afstand kan (inclusief verantwoord is) prima! Niet in plaats van de menselijke maat en het opbouwen van een relatie. 

 

Joop Deschamps

22-06-22 om 16:49

Dag dokter, met Joop. ik heb een plekje op m'n huid. Maak maar een fotootje dan kijk ik er even naar. Ja dokter, maar het zit op m'n rug. Oh, dat is lastig. Kom dan maar volgende week even langs, dan zien we wel.                                                                          Ik blijf wel naar m'n 5 huisartsen (4 vrouwen en 1 man) gaan. Echter bezoek ik de huisarts altijd met heel veel tegenzin, stel het altijd weer uit. Kom er dan ook weinig. Ik drink liever een biertje of zo, nu dus.

 

Joop Deschamps

22-06-22 om 16:52

Hé, ik zie dat het van boven naar beneden gaat. Leuk, tenminste wat anders !

Dirkjan Hupkes

22-06-22 om 17:00

Behalve dat we vaker online geholpen worden, denk ik dat we ook veel meer onze gegevens moeten gaan delen. We dragen vaak fitbits, smartwatches die alles meten en houden van alles in apps bij. Als een arts die gegevens heeft, kunnen ze beter en sneller een diagnose stellen. Plus ze kunnen doordat ze meer data punten hebben bijvoorbeeld veel effectiever medicijngebruik aanpassen. Dat scheelt reistijd en medicijnafval. 

Maar helemaal overbodig zal de menselijke arts niet worden.

René Kerkwijk

22-06-22 om 17:13

Ik ben deels al om. Via MedGemak maak ik afspraken met mijn huisarts en stel ik ook al inhoudelijk vragen. Dat doe ik overigens ook al met mijn specialist in het ziekenhuisvia een App. Vragen tussendoor stel ik digitaal en meestal heb ik snel antwoord. Dat geeft allemaal vertrouwen. En met de trombosedienst communiceer ik digitaal en meet en doseer ik zelf mijn medicatie. Ik zie mijn hulpverlener daar 1 x per jaar. Ik ga er dan ook van uit dat als de huisarts of specialist twijfelt dat deze dan een fysieke afspraak regelt/ aanbeveelt. Dat zou ik met de assistent(e) in de huisartsenpraktijk of de POH ook zo doen. Ik houd regie, heb meer grip op het tijdstip van mijn afspraak en zit niet veel te lang in een wachtkamer voor niets omdat er voor mij van alles uitloopt.

Om mij heen ziek ik heelveel mensen die zo ver nog niet zijn en die vastlopen in wat nu al digitaal is en voor velen vanzelfsprekend. Ik zie mensen daardoor ook de vraag uitstellen of niet meer stellen met alle gevolgen van dien. Taal is voor velen een groot probleem. Als we weten dat 25% van de 15- jarigen niet het taalniveau hebben dat nodig is dan kun je doortrekken hoevele mensen niet mee kunnen in dat digitale hulpverlenen. Voor mij is het prima, maar het maakt de tweedeling alleen maar groter. Een aanvalsplan voor de mensne die niet mee kunnen is nodig!

Jean Smit

22-06-22 om 17:24

Met genoegen maak ik gebruik van digitale consults voor lichtere klachten en controle. Fysieke consults alleen bij ernstiger of onbekende klachten.

ljm dullaart

22-06-22 om 17:40

Ik vraag me af hoeveel van het werk van de huisarts dit nou werkelijk scheelt. Het meeste werk van een huisarts is volgens mij  niet het riedeltje: duidelijk ziektebeeld -> medicijn -> beter. Hoe graag we dat ook zouden willen.

Voor een rode ring op de huid en dat soort dingen zou het kunnen helpen. Maar hoort de arts via de computer ook het verschil tussen wel/geen longonsteking? Of ziet hij aan de video waar je opstaat dat je iets geneusd of gebroken hebt? 

Ouderen, die het vaakst de huisarts nodig hebben, zijn vaak digitaal minder vaardig.  Dus daarvoor gaat dit niet werken. Dus als antwoord op de vergrijzing is dit al helemaal de verkeerde weg.

Vergeet ook niet het psychologische aspect van de huisarts.

Johan Schoemaker

22-06-22 om 18:16

Lijkt mij een goed idee. Maar dan niet overgaan op robot beantwoording, want dat is waardeloos.

Iris Stouten

22-06-22 om 18:46

De standaard reactie van de assistente is al meer dan twee jaar 'stuur maar even een foto door, dan kan de dokter ernaar kijken'. Én onze huisarts werkt met een app waarin je vragen kunt stellen. Dan hoef je niet langs te gaan. Ik vind het ideaal.

(En voor echt serieuze zaken ga je gewoon langs want dat blijft mogelijk.)

Francisca Wagenmakers

22-06-22 om 18:53

Het lijkt me niet mogelijk om je werk als huisarts goed te doen als het contact met de patiënt digitaal is. Een huisarts moet de patiënt fysiek zien. Gezondheidsproblemen zijn vaak zichtbaar door meerdere symptomen, bijvoorbeeld huidskleur, manier van bewegen en ademen. Die observaties lijken me digitaal maar beperkt mogelijk. Als patiënt wil ik ook graag fysiek gezien worden door mijn huisarts. Dan ziet mijn huisarts me veel beter, vollediger. Los van de kwaliteit van de diagnose (die vermoedelijk te wensen over zal laten) zal ook de kwaliteit van het contact te wensen overlaten bij een digitaal consult. Zeker voor het werk van een huisarts is het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de patiënt van groot belang. Alleen dan zal de patiënt therapietrouw zijn, dat is bekend. Voor een goede vertrouwensrelatie is fysiek contact veel effectiever dan digitaal contact.

Marijke Visserman

22-06-22 om 19:14

Voor eenvoudige dingen lijkt het me een prima oplossing. Wanneer er "angst" is ten aanzien van vermoedens van ernstige aandoeningen dan is een persoonlijk consult nodig. 

22-06-22 om 19:22

Ik heb daar in coronatijd ervaring mee gekregen. Even bellen, vraag en eventueel foto doorsturen, zelfde dag antwoord. Sneller dan ik meestal normaal terecht kan. Op zich wel handig. Je weet dan of je langs moet komen of dat je het zelf verder kunt oplossen. (Een ontstoken pees bijvoorbeeld, zoals bij een tenniselleboog, moet meestal genezen. Daar kan de dokter ook niks aan doen.) 

Uiteraard moeten een aantal dingen kloppen. Je moet al een vertrouwensband met je dokter hebben, je moet je prettig voelen bij die zorg op afstand, je moet de technische mogelijkheid hebben en je moet digitaal vaardig zijn.

En voor bijvoorbeeld iets heel persoonlijks of geestelijke problemen, zou ik het fijner vinden om een fysieke afspraak te hebben. 

Liesbeth Loef

22-06-22 om 19:54

De digitale praktijk is er al want iedereen googelt eerst zijn klachten en gaat dan naar de huisarts voor de bevestiging en evt doorverwijzing.

Het helpt ook niet echt dat , als je naar het spreekuur gaat, je een arts ziet die jou niet kent en vervolgens zelf de computer raadpleegt.

Als je nog een persoonlijke en betrokken huisarts hebt die weet heeft van de thuissituatie kan een digitaal consult ook prima.

ik denk dat dit de druk op de huisartsenpraktijken drukt en de kosten voor de gezondheidszorg MITS een digitaal consult goedkoper wordt dan een echt live consult.

Het gaat uiteindelijk om geld en als daar geen onderscheid wordt gemaakt is de discussie zinloos.

Els Bertus - van Kempen

22-06-22 om 19:59

Er is best een middenweg te vinden, want huisartsen hebben al voor een deel telefonisch spreekuur en waarom dus niet digitaal. Voor ernstige gevallen zal de arts zelf meer willen onderzoeken, de huisartsen die ik ken in ieder geval wel. Het is nooit 'alles-of-niets' maar een mogelijke combinatie. 

Dus ja, ik sta open voor moderne ontwikkelingen die door de corona-periode wellicht in een stroomversnelling zijn geraakt. Het hangt helemaal af van het wederzijds vertrouwen!

 

Coen Cuijpers

22-06-22 om 20:36

Dat het nog niet op grotere schaal gebeurt voor een eerste 'triage' is jammer, maar ik zie ook huisartsen die compleet ondoorzichtige platforms aanbieden en ondersteunen voor therapie (met beeld) en diclaimers en aar je koud van wordt.
 

 

Joop Deschamps

22-06-22 om 22:11

@ Coen Cuijpers 20.36 U                                                                                                             Eerste triage, ondoorzichtige platforms, disclaimers ???!!!  Wat is dit allemaal. Snap er de ballen van !!!

Doety de Boer

23-06-22 om 11:49

Het lijkt inderdaad nodig om huisartenpraktijken anders te organiseren.

Iedere goede moderne ontwikkeling is daarbij welkom.

's Avonds video bellen met een dienstdoende huisarts lijkt me een mogelijke oplossing. Dit om een eerste advies te kunnen geven en om in te schatten of er live contact moet komen.

Sowieso is een video-spreekuur een goede optie. Dit scheelt waarschijnlijk veel tijd en geeft op andere organisatorische problemen.

Er moet wel gekeken worden wat wel en niet geschikt is voor video contact met de huisarts.

Een verdacht plekje (ik neem aan huidkanker of melanoom) beoordelen via een foto of video is onvoldoende. 

Er zullen mogelijk wel plekjes zijn die even per foto als eerste even bekeken kan worden.

Zo heb ik de laatste tijd wel vaker even contact via de mail met mijn huisarts, bijvoorbeeld een brandwondje of geirriteerde huid. Ik stuur dan een foto per mail en krijg daar dan binnen een dag een reactie op.

Maar een plekje beoordelen of het wel of niet huidkanker is moet toch echt met een loep worden beoordeeld.

 

Al met al ben ik voorstander van het onderzoeken van hoe de huisartsenpraktijken gebruik kunnen maken van de moderne middelen. Het is voor mij dus én én.

Persoonlijk en live-contact waar het moet en mail- en/of video-contact waar het kan.

Het lijkt me erg leuk om voor die branche deze ontwikkeling verder te gaan stimuleren.
 

Carl Klein

23-06-22 om 18:12

Liefst een combinatie daarvan!

Cookie-instellingen