*

Heeft jouw kind bijles?

De vraag naar bijlessen is enorm toegenomen. Zeker na de coronaperiode hebben meer kinderen deze lessen nodig. Maar er zijn veel zorgen, want deze parallelle onderwijswereld is door het flinke prijskaartje niet voor iedereen toegankelijk en werkt zo kansenongelijkheid in de hand zeggen deskundigen.

Wij willen graag van jou weten hoe jij over bijlessen denkt. Verslaggever Anne van der Veen is voor een reportage op zoek naar kennis, ervaring en verhalen van professionals, maar natuurlijk ook van ouders en verzorgers of kinderen zelf. Laat van je horen! 

Huub van Baal

04-04-22 om 16:06

Bijles voor kinderen is naar mijn mening al zo oud als de weg naar Rome.

De vraag is of bijlessen door ouders betaald moeten worden. Of dat het een onderdeel is van het schoolsysteem dat wij in Nederland hanteren.

Toen ons kind op het voortgezet onderwijs (zo'n 25 jaar terug) moeite met wiskunde had heeft zij (betaald) bijles gehad. Momenteel ben ik thuismentor bij School's Cool en begeleid vrijwillig een leerling in de klas 1 van het voorgetzet onderwijs. Doel is dat de leerling na overgang naar het voorgezet onderwijs niet tussen wal en schip valt. Veel kinderen zijn anderstalig en hebben moeite met vakken als Nederlands, Engels, Biologie en Mens & Maatschappij. Daarbij helpen en stimuleren is mooi werk.

Wouter Vd Vliet

04-04-22 om 16:11

Daar moet de scholen voor zorgen 

Hans Cnossen

04-04-22 om 16:24

Er moet geïnvesteerd worden in kwaliteit op scholen, waar elk kind van profiteert; daar kan bijles ook onderdeel van uit maken.

We moeten voorkomen dat goed onderwijs een verdienmodel wordt en alle kwaliteit weggekaapt wordt.

 

 

Rob Gerretsen

04-04-22 om 16:25

School kan daar best in voorzien door een paar studenten voor na schooltijd ondersteuning aan te bieden en kinderen kunnen daar vrij gebruik van maken . als ouders daar in mee investeren dan geld uit te geven aan deze dure bijlessen , dan heeft de ieder kind er baat bij  

Marleen Vorkink

04-04-22 om 16:30

Ja mijn kind heeft 4 keer in de week Studiebegeleiding. Dat al jaren lang. En dat is maar goed ook want we zijn er Sinds  kort achter( hij is nu 14) dat hij toch dyslectisch is.

op de basisschool waren ze te laks om alle formulieren in te vullen om hem officieel te testen. Ik heb daar vaak op aangedrongen en had alle papieren in huis, maar ze deden het niet!

zonder extra begeleiding had hij het niet gered tot waar hij nu is. Hij heeft daar de hulp gekregen die hij zo nodig had. Dat had school ook kunnen ondervangen. Ik had dat als ouder niet gekund.

studiebegeleiding voor dit soort kinderen is essentieel!  Anders stranden ze met alle gevolgen vandien!

Sander Hölscher

04-04-22 om 16:43

Het probleem wordt overdreven.

ik zelf ben docent en doe vrijwilligerswerk bij huiswerkbegeleiding bij jongerenwerk in een achterstandswijk. Op mijn school bieden we jongeren die moeite hebben met leren en een achtergrond hebben die hen niet kan ondersteunen, ook commerciële huiswerkbegeleiding. En ik vermoed dat dit veel gebeurt, omdat de meeste docenten het werk niet doen omdat ze alleen geld willen verdienen maar het geweldig vinden als ze jongeren verder kunnen helpen. Dat scholen dit niet aan de groe klok hangen is ook logisch, want het gaat echt om individuele gevallen.

Door het probleem apart te bespreken zonder de sociale doelstelling die het docentschap erin te betrekken, slaat men een de plank mis.

het probleem is veel meer dat bovenstaande stelling geen vertrouwen laat zien in het onderwijs. 

Els Bertus - van Kempen

04-04-22 om 16:51

Ik denk dat er 'kansen-ongelijkheid' moet staan in de tekst - vergissing, denk ik!

Allereerst vraag ik mij af hoe het komt dat de behoefte aan bijlessen zo toegenomen is, want inderdaad kan niet iedereen dit betalen en daarmee worden kansen voor kinderen minder. Dat zou niet zo moeten zijn, maar is het wel - tenzij de school mogelijkheden biedt aan minder draagkrachtigen.

Dat is echt een groot punt, want een kind die de stof niet goed begrijpt heeft so-wie-so een achterstand. Ik hoor om mij heen dat het onderwijstempo, de uitbreiding van de leerstof, grotere prestatie gerichtheid (wellicht van ouders?), een hoger streefniveau (cijfers zijn belangrijk voor verdere studiekansen) + grotere groepen veel van kinderen vraagt. 

Is het moderne onderwijs te vluchtig, vraag ik mij dan af? Waar ligt de oorzaak: willen mensen teveel of zijn de eisen te hoog? Of allebei?

 

Claudia Spronk

04-04-22 om 17:06

Mijn zoon heeft ook bijles gekregen .Eerst op de basisschool in taal ,kon nog geen werkwoord spellen ( hij ,zij en het zij toch dezelfde vorm jongen .hebben een t. Antwoord  nou dat wet ik niet hoor want wij hebben het alleen over ik ,jij en de wij vorm )hem daar ook een 'productiehandschrift ' aan laten leren . Komen er op de middelbare school achter dat hij dyslectische is .Daarna op de middelbare wiskunde  en examen training ...omdat deze kinderen ook moeite hebben met tabellen en formules.

Het is mij elke cent waard geweest .Nu kan hij zijn droom verwezenlijken die anders niet door had kunnen gaan .

En ja er zullen ouders zijn die het niet kunnen betalen ,maar ik zie op tv ook ouders die het zwaar hebben maar wel roken , iPhone hebben en een of meerder grote honden .

En dan denk ik als je de eerste twee zaken laat heb je ook geld over voor het kind wat bijles nodig heeft.

Teunie Stoffele

04-04-22 om 17:55

U heeft gelijk Els Bertus van Kempen! Dank , het is aangepast 

Jent Jansma

04-04-22 om 18:19

Verdomme, de derde keer dat m'n tekst verloren gaat door pop-ups of ongelukkig scrollen of onderaan het blanco venster komen... Svp schrijvers beter ondersteunen door een funktionelere invoer-app. 

Alja Schokker

04-04-22 om 19:00

Helaas is de bijleskultuur ontstaan 🙁 Ik denk dat het aan de scholen zou moeten zijn om te bepalen wanneer bijles zinvol is - en dat zij het dan ook gericht aanbieden.

Janneke Willekes

04-04-22 om 21:36

Zelf heb ik bijles gehad toen ik op de middelbare school zat. Ik begreep niets van de Franse werkwoorden. Mijn vader was leraar en de bijles kreeg ik van een collega van hem. Zelf verdiende mijn vader ook wat bij voor zijn hobby door bijles te geven in Engels en wiskunde. In die tijd was bijles hoofdzakelijk gericht op specifieke vakgebieden en doelen en werd vaak informeel gegeven. Ik spreek nu over meer dan 60 jaar geleden.  

Marrigje Barnard

04-04-22 om 22:34

Bijles kan belangrijk zijn. Als een kind moeite heeft met de docent en daardoor de stof niet goed begrijpt kan het van belang zijn dat een ander de stof nog eens uitlegt waardoor het kind de stof wel begrijpt. 
Maar veel belangrijker is het denk ik dat er gekeken wordt hoe het kind leert, en dat die methode ontwikkelt worden. Nu is het zo dat het kind in het onderwijs systeem moet passen en zo niet dan toch met behulp van bijles en extra oefenen en meer van die minder prettige methodes. Ik denk dat het van belang is dat het onderwijs zich aanpast aan het kind waardoor elk kind  haar of zijn talenten kan laten groeien en bloeien en dan blijkt ineens dat dat ene kind dat zo veel moeite heeft met taal een geweldige kok is die alle recepten uit zijn hoofd kent en ook nog eens heel goed en geduldig kan uitleggen aan jonge koks, die daardoor op hun beurt weer kunnen bloeien.

Joop Luster

04-04-22 om 23:15

lang leve de 'kleine klassenstrijd.' (nee niet minder ruimte voor de kinderen maar juist méér ruimte voor de kinderen) Maar blijkbaar hebben we er als 'samen'leving geen geld voor over, zoals bijvoorbeeld Finland dat wél heeft . En langzaam sluipen deze Angelsaksische 'waarden' ook op dit gebied binnen.

Francisca Wagenmakers

04-04-22 om 23:21

Eens met Hans Cnossen.

Commerciële bijles en privaat onderwijs zouden niet nodig zijn als de kwaliteit van ons reguliere onderwijs goed was. Dat is helaas vaak niet het geval. Met name docenten op de basisschool hebben vaak niet de kennis en didactische vaardigheden die nodig zijn voor goed onderwijs. Dat komt deels door de lage instroomeisen op de pabo (laag instroomniveau, dan laag eindniveau. Mijn standpunt: pabo-instromer moet minimaal een havodiploma hebben) en deels door verkeerde onderwijsmethodes die de afgelopen jaren zijn aangeleerd/ opgedrongen. Daarnaast blijft de kwaliteit van met name het basisonderwijs achter door te grote klassen, het lerarentekort (hoge werkdruk en lage salarissen) en de onrust in veel klassen. Onrust ontstaat doordat kinderen met gedrags- en leerproblemen (die eerder in het speciaal onderwijs terecht konden) nu aanschuiven in het reguliere onderwijs, doordat veel kinderen concentratieproblemen hebben (te veel telefoon en iPad) en doordat in met name de grote steden veel kinderen een stressvolle thuissituatie hebben door onder andere schulden, onzekere banen van ouders (flexwerk) of zelfs criminaliteit.

Een nadeel van de bloeiende bijlesindustrie is dat goede docenten uit de scholen weggezogen worden doordat de arbeidsomstandigheden in de bijlesbedrijven vaak prettiger zijn (hoger salaris, kleinere klassen, actieve betrokkenheid van ouders...)

Verder is in onze neoliberale samenleving een overwaardering van het hoger onderwijs ontstaan, waardoor ouders vechten (bijles inkopen) om hun kind op de havo of het vwo te krijgen. Het is hoog tijd voor eerherstel van praktische beroepen en dus van mbo-opleidingen. Voor dat laatste is het wel nodig dat de overheid de kwaliteit van deze opleidingen verbetert. Tips hiervoor staan in dit advies dat Beter Onderwijs Nederland geeft aan de regering en de Kamerleden:

https://www.beteronderwijsnederland.nl/wp-content/uploads/2021/08/BON-advies-voor-Tweede-Kamer-26-juli-2021-vs2.pdf

Francisca Wagenmakers

04-04-22 om 23:30

Commerciële bijles zou niet nodig zijn als ons reguliere onderwijs goed was. Dat is helaas niet het geval. Zie dit advies aan de regering en de Kamerleden om ons overheidsbekostigde onderwijs te verbeteren:

https://www.beteronderwijsnederland.nl/wp-content/uploads/2021/08/BON-advies-voor-Tweede-Kamer-26-juli-2021-vs2.pdf

Verder is de buitenschoolse (commerciële) bijlesindustrie onwenselijk omdat die goede leerkrachten wegzuigt uit het reguliere onderwijs.

Cees Speklé

05-04-22 om 9:44

Het is schandalig dat het niveau van het onderwijs zo laag is dat er bijles gegeven zou moeten worden. Dat komt door alle poespas die er tegenwoordig op scholen wel of niet verplicht bijgehaald wordt. Focus je op school op de kern van je taak en dat is lesgeven en dat is niet allerlei tripjes, reisjes, uitstapjes. Dat begint al in het basis onderwijs, fatsoenlijk schrijven kunnen ze tegenwoordig niet meer, spelling, taalvaardigheid en rekenen zijn bedroevend. Geografische kennis, ho maar. En loopt een kind wat achter in een vak dan is het de taak van de school om daar wat aan te doen. Zorg dat je kwaliteit voor de klas hebt staan. Stel eisen aan je personeel, stuur hen verplicht op bijles als het nodig is.  

Gwendolyn van der Veen

05-04-22 om 17:12

Om niet terug te gaan naar de ongelijkheid van opleiding mogelijkheden, naar de rijken kunnen leren en de armen kunnen werken.....

Om ongelijke kansen niet in de hand te werken dient bijles niet de gewoonste zaak te zijn, want wederom, alleen de rijken kunnen bijlessen aanbieden..... en zo wordt de kloof voor kansen tussen de gewone man en de rijken alleen maar groter. Het is weer een wegkijk beleid van de overheid dat voor hun gemak en afwijzing van verantwoordelijkheid dat de overheid niet ingrijpt.  De bestaande scholen, desnoods verbeterd, uitgebreid, dienen voldoende uitgerust te zijn om ieder tot een noodzakelijk en hoger niveau te begeleiden.

Natuurlijk zullen er mensen ( studenten, kinderen ) zijn die de  gewenste niveau niet kunnen halen. Slechts bij uitzondering dan zou voor hun de mogelijkheid vanuit rijks wege wenselijk enige bijscholing aangeboden moeten kunnen wortden. Bij uitzondering.

 

Zo als het nu lijkt te gaan, trekken de bemiddelde ouders de beurs en geven hun kroost extra lessen. dat er kennelijk een """behoefte"""voor is is voor mij een teken dat de huidige scholing ernstig tekort schiet. Dat tekort schieten is denk ik waar de echte probleem is. En zou de zoveelste bedrog zijn die wij van onze kuch kuch regering moeten slikken, suggerend dat wij in nederland zo'n goede scholing hebben, terwijl er kennelijk een run op bijlessen is dat het tegenovergestelde zegt.

Voor gelijkheid in de samenleving dient het school systeem alles te bieden dat kinderen / studenten nodig hebben.

En er zal ook een acceptatie les in het curriculum moeten zijn. Zelf acceptatie, accepteren dat niet iedereen meteen directeur kan worden met een miljoen inkomen per jaar, en dat niet iedereen alles zal kunnen. Wat niemand belet daar naar te streven, Maar elk excuus die aangewend wordt met de achtergrond van "als mijn kind niet bijles krijgt dan gaat / belandt hij in de criminaliteit............... " o. i. d. vind ik geheel misplaatst. Want ik meen daar ook  een probleem met acceptatie te zien, dat vele criminelen vaak jongeren, het niet weten te accepteren dat niet ieder gelijke kunnen heeft, niet ieder de zelfde kansen heeft, ongeacht afkomst, huid kleuer, sekse, wat dan ook, en, mocht je niet zo slim zijn, b.v.  als de uitblinker in de klas, vind ik, dat er ook voor jou een waardige plek moet zijn in onze maatschappij. Waardigheid voor wie je bent, dat je je best doet, en daarvoor gerespecteerd wordt. 

Bijlessen? iedereen? Absoluut niet. Dat zal alleen de huidige scholing nog meer destabiliseren, uithollen, dan het nu mogelijk is, en ongelijkheid in de hand werken.

 

Anne van der Veen

18-04-22 om 14:07

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Zeer waardevol! Met sommige van jullie heb ik even contact gezocht en zijn te horen in mijn reportageserie. De andere bijdragen neem ik mee ter inspiratie. Ook in mijn mail heb ik veel reacties mogen ontvangen, heel fijn!

Vandaag is deel 1 te horen geweest. En ook een gesprek met de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman over dit onderwerp.

Veel luister plezier deze week.

Groet,

Anne

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spraakmakers/3e0ed66c-a8fe-482e-87a8-65bec007f0c7/2022-04-18-verhalen-van-spraakmakers-bijles-als-investering-in-je-kind-deel-1

 

 

Anne van der Veen

22-04-22 om 13:04

Hoi allemaal,

In deze link de laatste 3 reportages.

Nogmaals dank en tot een volgende keer!

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spraakmakers/6356ff4d-f321-4808-ad89-08333cb99995/2022-04-22-verhalen-van-spraakmakers-bijles-als-investering-in-je-kind-deel-5

Cookie-instellingen