Afgelopen weekend kwam de jongen om het leven na een stunt met dodelijk aflopen. Hij zat in een winkelkarretje achter de auto. Verschillende berichten die de omroep erover maakte, zijn door meer dan 3,2 miljoen bezoekers gezien.
Confronterend nabestaanden
Hadderingh: "Je merkt dat het enorm leeft, dat zien we ook aan het bereik van het aantal artikelen." Ook is er enorm veel informatie te vinden op sociale media en Hadderingh vraagt zich af wanneer deze informatie privacy is en wanneer niet. "Je zit al snel in de directe omgeving van de jongen. Dat is heel confronterend voor de nabestaanden en dat snap ik ook."
Omroep Gelderland vertelde in de berichten wie het slachtoffer was, waar hij woonde en wat hij tot nu toe in zijn leven had gedaan. Ook meldde ze dat hij onlangs zijn vader verloren was. "Zijn omgeving begint daarover", aldus de hoofdredacteur. "Dat hij net weer aan het opkrabbelen was en dat hij altijd zei dat hij hoopte dat ze later weer eens samen een drankje konden drinken. Dus dat is nu ook het verhaal: dat ze weer samen zijn."
'Het publiek verwacht het van ons'
Hadderingh vindt dat de berichtgeving 'ver gaat', maar weet ook dat dit de verhalen zijn die het publiek van hen verwacht. Voor haar als hoofdredacteur is het een zoektocht hoe ver je hierin meegaat, want ze merkt dat de grens aan het verschuiven is.
Tien jaar geleden was het waarschijnlijk een kort berichtje met een follow-up geworden, denkt ze, maar in de dominante beeldcultuur is veel informatie gewoon voorhanden. "Anderen doen het ook is geen goede maatstaf, maar de informatie is vrijelijk beschikbaar."
Waar zit de stop?
Hadderingh benadrukt dat ze alles op een professionele, journalistieke manier doen, maar wil hier wel graag een discussie over op haar redactie. "Ik vind het lastig, waar zit nou de stop?"
Iedere dag om 10:00 spreken journalisten en presentatoren over dilemma's uit hun vakgebied. Kun je het niet dagelijks op de radio luisteren, dowload dan onze Media-podcast!