Moeten we alles op alles te zetten om de stikstofproblemen aan te pakken, en is 100 rijden een offer dat we daarvoor moeten brengen? Of gaat dat te ver? Daarover discussieerden we vanochtend in Spraakmakers.
Joke Hilhorst-Klomp zegt dat ze op vakantie in Canada vrijwel nergens harder mocht rijden dan honderd en dat dat haar goed is bevallen. ‘Mogen ze hier ook wel invoeren.’
Ook twee vrachtwagenchauffeurs uit onze community zien de maatregel wel zitten. Ze rijden zelf 80 kilometer per uur en hopen dat met een lagere maximumsnelheid meer mensen voor de trein kiezen zodat de wegen leger worden. ‘Het stikstofprobleem moet echt worden aangepakt’, zei één van hen.
Kees Mossing reageert sceptisch: ‘Ik ben bang dat we nu langzamer moeten of mogen rijden om straks de formule 1 op Zandvoort mogelijk te maken. Het is wel raar dat wij terug moeten in snelheid, terwijl straks in Zandvoort het gas vol open zou gaan.’
Volgens Brian Keuntjes uit de Achterhoek ligt het probleem vooral in de randstad. ‘Bij ons ruikt het fris. Je kunt hier in de Achterhoek wel alles omlaag halen, maar wij zijn niet de grootste vervuilers. In de randstad de maximumsnelheid omlaag, bij ons niet.’
De heer Peters rijdt al jaren maximaal 100 km per uur op de snelweg. ‘Dat is veel relaxter en je kunt beter afstand houden. Het scheelt ook benzine. Hard rijden heeft geen nut.’
Verkeerspsycholoog
Een lagere maximumsnelheid kan op korte termijn helpen om het stikstofprobleem op te lossen. Maar volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen gaan Nederlanders niet zómaar langzamer rijden. "Het zal niet zonder slag of stoot gaan."