*

Twee leraren uit de community over het nieuws 'Leraren voelen zich minder veilig op school'

28-11-2018 0 reacties

Leraren voelen zich minder veilig op school. Uit onderzoek van DUO blijkt dat één op de tien leraren de eigen veiligheid een onvoldoende geeft. Ze hebben te maken met drugshandel, leerlingen die stoned in de klas zitten, diefstal, soms fysiek en vaker verbaal geweld.

Twee docenten uit de community reageerden vandaag in de uitzending op de stelling in stand.nl: Scholen moeten harder optreden tegen wangedrag.

Communitylid Ruud Maltha ging met vervroegd pensioen doordat enkele leerlingen zich structureel misdroegen in zijn lessen.

“Ik ben afgeknapt op twee onhandelbare leerlingen uit een Havo- 5 klas, en het probleem is, dat als het écht hard tegen hard gaat, de schoolleiding niet durft door te pakken. De schoolleiding heeft mij als een baksteen liet vallen.”

Maltha stapte dus na 40 jaar uit het onderwijs, hij ging vrijwiliig met vroegpensioen. “Ik had er geen zin meer in en trok het ook fysiek niet meer. Zo krijg je snel een lerarentekort.”


Communitylid en geschiedenisdocent op HAVO en VWO Annie van der Velden herkent zich er niet in het sombere beeld dat Maltha schetst: “Pubers hebben weinig sociale vaardigheden, omdat hun hersenen nog in ontwikkeling zijn. Je moet ze helpen.”

Wel treft Annie van der Velden regelmatig leerlingen aan die stoned in de klas zitten. “Dat gebeurd wel, maar juist van die leerlingen heb je weinig last.”

Daar is Ruud Maltha het mee eens. “Van de leerlingen die de les niet vertoren heb ik geen last, daar bemoeide ik me al 30 jaar niet meer mee. Ik zei altijd je moet doen alsof je meedoet. Ook de steeds grotere klassen speelden parten.”

Bij Ruud Maltha werden wel schoolbrede afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld dat leerlingen hun boek bij moesten hebben. Maar sommige docenten grepen volgens de gepensioneerde docent toch niet in: “Als puntje bij paaltje komt grijpen ze niet in. Daar mochten ze ook zonder hun boeken verschijnen, te laat komen, hun oortjes inhouden, met hun mobieltje spelen en door de uitleg heen praten, of het lokaal te pas en te onpas in of uitlopen. Ja, met zo'n 'didactiek’

Annie van der Velden erkent wel dat het soms uit de hand loopt op school. “Ik liep een tijd geleden langs een mavo 3 klas waar het een enorme bende was. Overal scheerschuim en slagroom en geen docent te bekennen - die trof ik later huilend in de lerarenkamer.”

Ruud Maltha vult aan.“Er zijn docenten die geen problemen willen maken, die willen  lastige leerlingen niet te hard aanpakken, want hun thuissituatie is zo moeilijk. Maar je hebt ook nog 30 andere leerlingen in de klas. Dus als enkele leerlingen continue de les vertoren, doe je ook hen tekort.”

 

 

Cookie-instellingen