Meer asfalt, de eerste oplossing die altijd opduikt in discussies over files, vindt hij niet zinvol. ‘Dan kun je op de weg wel doorrijden, maar al dat verkeer moet ook ergens heen, dus uiteindelijk kom je alsnog in een trechter terecht bij de stad en dan sta je daar vast.’
In de uitzending werd ook voorgesteld om vrachtverkeer alleen ’s avonds te laten rijden. Dan is het tijdens de spits immers minder druk. Van den Hudding ziet dat niet voor zich. ‘Veel kleine bedrijven willen helemaal niet dat er ’s nachts een vrachtwagen komt. Dan moeten ze speciaal daarvoor opengaan? Grote bedrijven als Jumbo en Albert Heijn hebben 24-uurs bevoorrading, daar komen de vrachtwagens wel ’s nachts. Maar daar is het ook nodig dat de voorraad overdag wordt aangevuld.’
Hij snapt niet waarom er bij banen waar dat kan niet veel meer in ploegendiensten wordt gewerkt. ‘Ik zie al die mensen in de file staan, en dan denk ik: komen die niet veel te laat op hun werk?’ Én hij vindt dat mensen zich steeds dommer gedragen in de file. ‘Wij als chauffeurs blijven gewoon in onze eigen rijbaan. Maar personenauto’s veranderen meteen van baan als ze een gaatje zien. Ze hebben helemaal niet door dat ze daarmee zorgen dat de file langer duurt.’