*

Vertel ons jouw grootste ergernissen over het verkeer in Nederland

In het najaar maken we een speciale uitzending over het verkeer. De afgelopen maanden ontvingen we al veel reacties over het verkeer. Daarom is de vraag: wat is jouw grootste ergernis in het verkeer?

Heb je als vrachtwagenchauffeur een keer flink op de rem moeten trappen om een telefonerende fietser te ontwijken? Sluit je iedere ochtend achteraan een file aan? Mag de maximumsnelheid op jouw dagelijkse traject, wat jou betreft, best verhoogd worden naar 130 kilometer per uur?

Kortom: erger jij je in het verkeer en wil je meedenken over oplossingen die de verkeersituatie en de verkeersveiligheid kunnen vergroten? Reageer dan hier of mail naar spraakmakers@kro-ncrv.nl

Manon de Roon

10-09-18 om 15:54

Ik rijd geen auto, maar maak me wél regelmatig schuldig aan whatsapp'en en bellen op de fiets. Minister Van Nieuwenhuizen onderzoekt of het zinvol is om een app-verbod op de fiets in te voeren, maar daar voel ik niets voor. Volgens mij is zo'n verbod moeilijk te handhaven. Een bewustwordingscampagne over de gevaren van app'en op de fiets, daar voel ik meer voor.

Ralph Margadant

11-09-18 om 11:45

Als je bijna dagelijks aan het verkeer deelneemt, hetzij als automobilist, fietser of wandelaar, zoals ik dat doe, dan valt mij steeds weer op hoe weinig zelfdiscipline er in de loop van de laatste decennia bij velen is ontstaan. Waarschijnlijk is dat toe te schrijven aan de toegenomen drukte oa. veroorzaakt door de bevolkingsaanwas met de daaraan verbonden mobiliteit, waar de infrastructuur niet op berekend is. Eén en ander in combinatie met wegbezuinigd politietoezicht is naar mijn mening de oorzaak van veel ergernis bij alle soorten van vervoer, ook in trein, bus of tram.

Ruud Kuhn

12-09-18 om 8:58

Ik vind het logisch dat motorrijders in een file voorzichtig tussen het stilstaande verkeer manoeuvreren. Dat is tenslotte het voordeel van een motor. Maar ik erger me er dood aan dat motorrijders dat in mijn beleving steeds vaker op steeds hogere snelheid doen.
En dat ze ook als er géén file is, maar er sprake is van (relatief!) langzaam rijdend verkeer (70-80 km/h), ze me op nog hogere snelheid links en rechts voorbij komen flitsen. Het is wachten op de eerste keer dat ik één op m'n trekhaak of in m'n portier heb zitten ...

Frans Molenaar

12-09-18 om 11:41

Het hoort bij de Nederlandse cultuur om alle geboden naar eigen interpretatie om te buigen. Wij zijn dol op regels zolang die maar niet voor ons zelf gelden. Daarom rijden we met de auto overal minimaal 10 km boven het toegestane maximum. Tenzij we de exacte locatie van een flitspaal kennen. Nou is me dat op de snelweg soms ergerlijk maar in mijn 30 km woonwijk is het rondscheuren met 50 of meer ronduit gevaarlijk. Het karakter en rijgedrag van de doorsnee Nederlandse automobilist is ook voorspelbaar aan het type en prijsklasse van zijn troetelkindje. Voorbeelden zijn overbodig. Ik wordt nooit rechts ingehaald en gesneden door bijvoorbeeld een Toyota Yaris en ook (zelden) door een vrouw. Nederland telt echt het grootste aantal hufters op de wegen. Ik heb in heel wat landen gereden en het verkeer gadegeslagen (Van VS tot China en veel daartussen) maar er is geen land te vinden waar men zijn auto tot zijn koninkrijk heeft verheven en zich daardoor ook allerlei acties permitteert die eigenlijk niet kunnen of mogen. Terugkerend uit bijvoorbeeld Frankrijk stijgt de mate van ergernis al ter hoogte van Antwerpen en tegen de tijd dat ik thuis in Oldenzaal ben is mijn humeur op nul en mijn bloeddruk te hoog. Een puntenrijbewijs en een strengere handhaving zoals gehanteerd in Duitsland en Frankrijk is het enige dat helpt. Als de Nederlandse automobilist zijn speeltje kwijtraakt is dat vaak het einde van zijn wereld. Let wel: het puntenrijbewijs bestaat in 21 EU-landen. Na een flutonderzoek van een club van rijschoolhouders in 2012 zijn alle activiteiten op dit gebied in politiek Den Haag verdwenen. Jammer.

Ronald Schutten

12-09-18 om 11:55

Niet op de spitsstrook rijden maar 80 op de tweede baan.
Fietsers die maar doen alsof er geen verkeersregels bestaan.

Teunie Stoffele

12-09-18 om 13:53

Ik kan echt heel boos worden van mensen die links inhalen, te hard rijden enz. Eigenlijk gewoon huftergedrag dus. En ik kan me ergeren aan vrachtwagenchauffeurs die heel langzaam inhalen. Maar ik weet ook dat zij dat soms moeten doen. Ik vraag me vooral of hoe vrachtwagenchauffeurs kijken naar automobilisten. Waar ergeren zij zich aan?

Bert de Jong

12-09-18 om 16:04

Mijn grote ergernis gaat niet over gedrag, maar over de onduidelijkheid over de actuele toegestane maximum snelheid, vooral als je op relatief onbekende stukken snelweg rijdt is het soms gissen. Het wisselt snel, spitsstrook aan/uit, tijdstip, aanwijzingen op hectometerbordjes ontbreken vaak. Ook proberen je aan 100 km te houden op wegvakken waar normaal 130 is toegestaan is soms onmogelijk als je ongeveer de enige bent. Het maakt je niet alleen onzeker, al die wisselende snelheden geeft een enorm onrustig verkeersbeeld. Ook de overgang van 130 km vakken naar 100 km vakken, zonder enige vooraankondiging is vaak vragen om problemen.

Maria Berends

12-09-18 om 22:02

Sinds de politie is weg bezuinigd is het wild west geworden op de weg.
Bumperkleven rechts inhalen , whats appen ,te veel alcohol op drugs , veel te hard rijden ga zo maar door, er is toch geen controle, behalve op zondag morgen een snelheidscontrole op plekken waar het makkelijk scoren is .
B,v bij Utrecht waar je hoog op de rem moet gaan staan om in een paar meter van 130 naar 100 km moet.
Als dat geld nu eens besteed zou worden aan meer politie op de weg dan levert het nog wat op.
Nu kost ons rijdedrag heel veel geld m.n economische schade door al die ongelukken met gevolg file,s en erger nog doden en gewonden.
Als de politie niet was wegbezuinigd was dit niet nodig geweest.
Bedankt politiek

Cookie-instellingen